-
Her ser du noen eksempler på oppdrag jeg har hatt. Boken om Frognerseteren kom ut høsten 2010 på norsk og engelsk.
 
Frognerseteren, bok:  "1 historie, 8 rom og 80 oppskrifter
Frognerseteren, bok: "1 historie, 8 rom og 80 oppskrifter

Frognerseteren, denne tradisjonsrike bygningen som troner høyt over hovedstaden, huser en av byens beste restauranter. Gjennom 120 år har folk fra alle samfunnslag tatt turen opp hit for å nyte utsikten og omgivelsene, interiøret og den gode maten.I denne boken kan du lese om bygningen, historien og menneskene på Frognerseteren. Men ikke minst er dette en kokebok, der restauratør kjøkkensjef Walter Kieliger byr på noen av sine aller beste oppskrifter.
Boken fås både på norsk og engelsk.
Norsk Designråd, Merket for god design, bok - seremonitekster - web

Høsten 2007 hadde jeg gleden av å være tekstforfatter i juryen for Merket for god design 2008. En annerledes og spennende jobb, med tekster som ble til boken med årets vinnere og lest opp under seremonien ved tildeling av merkene.

Det var da en ny opplevelse for meg å være med på å skrive bok og artig å høre at tekstene også fungerte godt muntlig på selve seremonien. Ikke minst var det interessant å være med på vurderingen av så mange innovative og gjennomtenkte løsninger, og veldig inspirerende å møte så mange dyktige mennesker.

Jeg har også vært så heldig å få jobbe med web-sidene til Norsk Designråd og diverse andre prosjekter, nå senest jurykjennelsene og webcasene i forbindelse med Innovasjonsprisen for universell utforming 2011.
Norsk Designråd, Merket for god design, bok - seremonitekster - web

Høsten 2007 hadde jeg gleden av å være tekstforfatter i juryen for Merket for god design 2008. En annerledes og spennende jobb, med tekster som ble til boken med årets vinnere og lest opp under seremonien ved tildeling av merkene. 

Det var da en ny opplevelse for meg å være med på å skrive bok og artig å høre at tekstene også fungerte godt muntlig på selve seremonien. Ikke minst var det interessant å være med på vurderingen av så mange innovative og gjennomtenkte løsninger, og veldig inspirerende å møte så mange dyktige mennesker.

Jeg har også vært så heldig å få jobbe med web-sidene til Norsk Designråd og diverse andre prosjekter, nå senest jurykjennelsene og webcasene i forbindelse med Innovasjonsprisen for universell utforming 2011.
Gourmega matmagasin
Gourmega matmagasin
Et flott matmagasin for medlemmer av Coop og kunder i Coop Megas flotte butikker. Jeg var ansvarlig for alle tekstene, mange av dem var portrettintervjuer, de øvrige handlet om mat - råvarer, tilberedning, trender, kosthold m.m.
Glomma Papp, annonsekampanje

Da Glomma Papp for alvor skulle inn på det svenske markedet, laget vi en annonsekampanje som spiller på de vanvittige misforståelsene som kan oppstå mellom språkene våre. Her ser du for eksempel en mann som "kysser skoene" ...
Glomma Papp, annonsekampanje
Restaurant Bakgården i Kristiansand, presentasjonsmateriell
Restaurant Bakgården i Kristiansand, presentasjonsmateriell

Vi tok utgangspunkt i de originale målebøkene til el-verket, som var i lokalene før Bakgården. Vi lagde også en brosjyre i vanlig papir, hvor vi tiltrykket det gamle utseendet fra målebøkene på omslaget. En annen fiffig detalj ved brosjyren, er to slisser på siste omslagsside. Her kan man sette inn løse gavekort, kampanjetilbud og annet. Jobben er premiert i reiselivsbransjens konkurranse HSMAI og Gullblyanten.
Norema, brosjyre
Rett og slett en brosjyre for garderobeløsninger.
Norema, brosjyre
Elkem Refractories, invitasjon
Elkem Refractories, invitasjon

Elkem Refractories deltagelse på en internasjonal messe, UNITECR, har ført til en serie kampanjer. Ved hver ny deltagelse har vi laget materiell som er forankret i stedet messen er på, med en spesiell vri for å gi Elkem oppmerksomhet. Bildet viser en minnemynt for Berlinmuren, eksklusivt laget som DM med en tilpasset brosjyre. Dette var invitasjonen. Andre elementer i kampanjen var en T-skjorte med påskriften "I have experienced the unexpedted" og en fantastisk tegning (Bengt Good) av vikinger i messebyen.
Da messen var i New Orleans, lanserte vi slagordet "There's a lot of Southern Comfort up north". Southern Comfort produseres, som du kanskje vet, i New Orleans.
Forestia, navneendring

Undertegnede står bak navnet Forestia (tidligere Norske Skog Plater). Ja, visst er det morsomt å se svære trailere som kjører rundt med navnet på presenningen!
Da navnet og logoen skulle introduseres, valgte vi å gjøre det i to trinn. Det første var å gi alle medarbeiderne en brosjyre som tok for seg navneprosessen fra start til mål. I trinn to ville vi at alle medarbeiderne skulle "ta og føle" på det nye navnet. Løsningen ble en konkurranse basert på byggeklosser (se neste bilde).

Responsen var overveldende. I tillegg til å kåre to hovedvinnere, valgte vi derfor også å lage T-skjort og musematte med så mange av bidragene vi fikk plass til plassert på. En veldig morsom oppgave for oss og en meget vellykket navneendring for Forestia. De andre to i teamet var Tron Hirsti og Ørnulf Vøllestad.
Forestia, navneendring
Forestia, navneendring
Forestia, navneendring

Se beskrivelse under presentasjonen av forrige oppdrag.
Kulinaria, profilbrosjyre

Kulinaria har for lengst skiftet navn til Matkurs, men jeg tar med brosjyren likevel fordi den ble så fin. Tøff layout, herlige bilder og tekster som jeg er veldig godt fornøyd med.
Kulinaria, profilbrosjyre
Tofte Industrier, profilbrosjyre
Tofte Industrier, profilbrosjyre

Bildet viser en presentasjonsbrosjyre. Riktignok er det noen år siden den ble laget, men jeg tar den med fordi den så tydelig viser hvordan jeg tenker.

Jeg leter alltid etter en naturlig forankring, en idé, som kan brukes. Her fant vi den i selve produktet, nemlig cellulose. Den ble brukt som omslag. Logo, dekor og tekst ble preget, i ryggen valgte vi spiral. Innsiden er kalkerpapir med tekst, liggende over fantastiske bilder tatt av Jan Erik Friis. Med i teamet var Ørnulf Vøllestad og Tron Hirsti.
Forestia, trelastkatalog

Denne katalogen vant gull i Under lupen, for beste produksjon.
Forestia, trelastkatalog
Vinklubben, kundemagasin
Vinklubben, kundemagasin

En morsom jobb, med mange fargerike tekster!
Fossheim Turisthotell, ny profil

Da Fossheim i Lom skulle ha ny profil, valgte vi å ta utgangspunkt i den vakre stavkirken på stedet. Mønsteret fra inngangsportalen ble lagt inn som preg i brosjyrer, visittkort og mapper. Løsningen ble premiert i HSMAI og Gullblyanten. Med i teamet var Tron Hirsti og Ørnulf Vøllestad.
Fossheim Turisthotell, ny profil
Webside drives av  Vistaprint